Despre elevi …si recompense

StudiousChild

sursa

Saptamanile trecute au fost foarte ocupate pentru mine….si pentru elevii din grija mea. In Anglia elevii au avut vacanta de Pasti, insa pentru juniorii care se pregatesc de examenul 11+  vacanta a fost doar o oportunitate de aprofundare a cunostintelor si pregatire pentru testarea care le va permite (sau nu!) intrarea la o scoala de gramatica.

Examenul 11 plus este optional si se aplica doar elevilor (de clasa a V-a sau a VI-a) care doresc sa inceapa liceul la o scoala de gramatica (grammar school). Competitia este acerba din cauza faptului ca numarul scolilor de gramatica a scazut considerabil ….ceea ce inseamna ca sute de elevi ‘se lupta’ pentru acelasi loc. Poate va intrebati ce se intampla cu cei care nu iau nota de trecere? Nimic dramatic….se inscriu si cel mai probabil primesc un loc intr-o scoala de stat (al carui standard uneori se poate apropia de cel al unei scoli de gramatica….sau nu!).  Mai multe detalii referitoare la testele propriu-zise si nivelul la care se asteapta sa gandeasca acesti copii gasiti aici .

Eu am avut in grija o clasa de 12-14 elevi cu care am petrecut 4 ore in fiecare zi, concentrandu-ne doar asupra Matematicii si Limbii Engleze. La inceputul saptamanii managerul centrului mi-a dat trei ‘premii'( sub forma unor seturi de pixuri, carioci frumoase si o carte cu intrebari de cultura generala) pe care copiii urmau sa le primeasca la sfarsitul saptamanii, in functie de performanta lor in saptamana respectiva. In mod normal, copiii trebuiau sa primeasca ‘puncte’ in functie de raspunsurile lor in clasa si tema facuta acasa….tema care trebuia sa le ia aproximativ 2-3 ore.

Ca si idee generala, eu nu incurajez recompensele in educatia copiilor mei; fiicele mele sunt inca mici pentru proiecte independente sau ‘teme’ dar nu vor primi dulciuri, premii sau stickere pentru niciuna din activitatile mentionate mai sus. La centrul unde invata acesti copii se aplica insa un sistem de recompense si competitia in clase este acerba (nu stiu ce procentaj se datoreaza profesorului …..sau copiilor care vin dintr-un sistem foarte competitiv).

Eu am gasit programul de lucru foarte riguros si de la inceputul saptamanii am observat ca anxietatea copiilor era la cote maxime. Vorbim despre o ‘vacanta’ in care ei au petrecut zilnic cate 4 ore la un centru de meditatii….inca 2-3 ore facandu-si temele + multele alte activitati pe care le au programate (pian, inot, diferite activitati sportive, etc).

De la inceputul saptamanii am stabilit atmosfera clasei (ca una cat mai relaxata si bazata pe raspunsuri, nu pe timpul propriu-zis). Astfel, copiii au primit puncte pentru :

  • tema acasa (10 puncte daca 90% din tema era facuta)
  • caiet ingrijit (5 puncte daca la sfarsitul orei aveau scris in caiet TOT ce am scris pe tabla, fara nici o atentionare din partea mea)
  • masa ingrijita (2 puncte daca pe masa se aflau doar materialele pentru subiectul respectiv si obiectele de scris)
  • intrebari (3 puncte pentru intrebari puse pe marginea lucrurilor pe care nu le-au inteles sau asupra carora nu sunt siguri);
  • copiilor li se luau cate 3 puncte daca radeau sau glumeau pe baza greselilor colegilor lor

 

Pentru Matematica, am recompensat copiii pentru:

  • raspunsurile de la inceputul orei (5 puncte pentru 5 intrebari generale, de la tabla inmultirii, impartirii….radacina patrata, procentaje, fractii, etc); desi ei nu stiau, intrebarile erau puse dupa nivelul lor, astfel incat fiecare elev sa aiba sansa sa primeasca cel putin 3 puncte
  • demonstratie in fata clasei (5 puncte pentru rezolvarea unei probleme bazata pe un concept invatat anterior, la tabla in fata clasei)
  • raspunsuri generale (2 puncte pentru raspunsurile la intrebarile generale gen ‘cate laturi are un hexagon?’, ‘suma unghiurilor intr-un triunghi este…?’)

 

Pentru Engleza, am recompensat copiii pentru :

  • identificarea figurilor de stil (3 puncte pentru identificarea oricarei figuri de stil in vocabularul meu; astfel am putut insista pe diferenta dintre metafora si comparatie, au ras mult de fiecare data cand au identificat hiperbola, etc).
  • identificarea corespunzatoare a partilor de vorbire si transformarea in alta parte de vorbire (3 puncte); daca discutam despre un personaj care era ‘intelligent’ de exemplu, elevii trebuiau sa recunoasca acest cuvant ca adjectiv, apoi sa il transforme la cererea mea, in substantiv (‘intelligence’); am avut astfel ocazia sa transformam multe cuvinte in adjective, substantive si adverbe, discutand de asemenea despre sinonime/antonime si prefixe/sufixe

 

Ca si idee generala, am fost foarte generoasa cu alocarea punctelor si nu am facut ‘zarva’ atunci cand unii dintre ei nu aveau tema completa. Am observat ca acest lucru i-a motivat si unii dintre ei chiar si-au terminat tema din ziua precendenta. Programul de studiu a fost unul intensiv si eu am fost foarte multumita de performanta si raspunsurile lor in clasa, cu sau fara tema.

La sfarsitul saptamanii i-am vazut obositi, insa multumiti de cunostintele si ‘punctele’ lor :), cu speranta ca workshopul i-a echipat pentru examenele ce ii asteapta. Cat despre mine, am incheiat saptamana cu o stare de voie buna….stiind ca am lucrat cu niste copii deosebit de curiosi si harnici.

2 thoughts on “Despre elevi …si recompense

  1. Raluca

    Si eu foloseam sistemul de puncte cand predam (dadeam meditatii). Faceam cu un singur copil odata, asa ca nu aveau cu cine intra in competitie. Preferam si prefer asa, tocmai din cauza asta. Totusi, ei erau asa de incantati de punctele lor, iar cand implineau 100 de puncte le dadeam eu un premiu. Erau tare bucurosi de system 🙂 Cu S. aplic sistemul premiilor dupa ce indeplineste ceva dificil (de exemplu, citeste un set de carti in romana sau engleza, terminam o sarcina care a durat mult si care a cerul effort considerabil). Drept sa iti zic, si pe mine ma motiveaza salariul de la sfarsitul lunii. Cand eram mica nu am primit recompense. Primeam un “bine” de la ai mei, fie ca era un 10 la desen, fie un premiu la olimpiada. Doamne, cat mi-am mai dorit sa sarbatoareasca macar o reusita de-a mea…

    Reply
  2. oanarobu2 Post author

    Si eu am aceeasi experienta Raluca….incantarea asta pentru puncte/stickere tine cam pana in jurul clasei a 6-a/ a 7-a :). Noi deocamdata nu aplicam sistemul recompenselor cu fetele….insa si eu cred ca cei mici trebuie recompensati cand fac ceva iesit din comun (indiferent ca termina un set de carti, se concentreaza si duc la bun sfarsit o activitate complexa….sau sunt dispusi sa ajute in casa la treburile care nu neaparat le revin lor). Fetele noastre raspund diferit la ‘praise’….asa ca probabil va trebui sa le recompensam in moduri diferite:)

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s