Cum am invatat sa citim in Engleza

…ca multe alte lucruri…experimentand…

Ca si idee generala, eu sunt (si mereu am fost) un avocat al educatiei timpurii si a importantei timpului petrecut cu cei mici. Cred cu tarie ca parintele (si nu profesorul) este cel care isi cunoaste cel mai bine pruncul….si mai cred ca tot parintele este cel care are o intelegere mai buna asupra limitelor copilului (a ceea ce poate si ce nu) sau a felului cum acesta asimileaza informatiile. Cred ca inexistenta conflictelor in relatia cu parintii copiilor cu care am lucrat pana acum se datoreaza acestei convingeri….ca dincolo de aspectul academic (pe care pana la o anumita varsta orice parinte il poate asuma), parintele (impreuna cu profesorii, daca este cazul) si ‘cot la cot’ cu cel/cea asupra caruia se rasfrange informatia ar trebui sa coordoneze procesul de invatare.

Tin minte ca inainte sa nasc prima fetita am citit intamplator pe internet despre un program de citit pentru copii mici. Desi sceptica la inceput cu privire la rezultatele propriu-zise ale acestui program…,, am inceput sa citesc literatura de specialitate (sub umbrela Doman) si mi-am dat seama ca exista o multitudine de studii referitoare la capacitatea exceptionala a copiilor de a asimila informatii. La momentul respectiv stiam si despre acest aspect tabu (cum ca ‘cei mici invata cu viteza luminii’) insa cred ca intelegerea mea era limitata.

Derulati 3 luni mai tarziu de la acel moment, cand deja o aveam pe Ana sub forma unei gogonici scumpe, care dormea mai tot timpul….si eu inca ma documentam despre mitul educatiei timpurii. Dupa ce am discutat cu Stelica de cateva ori despre posibilitatea achizitionarii acelui program…’am castigat’ negocierile si l-am cumparat, folosindu-l cu Ana de la 4 luni in mod regulat (de 2 ori pe zi). Noi am cumparat programul impreuna ce cel de matematica (pe care din pacate nu l-am folosit in mod consecvent), si marturisesc ca l-am achizitionat cu scepticism, stiind ca platesc in jur de £150 pentru niste programe de care nu eram convinsa (insa intelesesem studiile si cercetarile din spatele lor).

Astfel, ‘reteta’ noastra pentru citit a venit ca un experiment pentru noi (desi fusese testata de foarte multi parinti si era populara in cadrul multor familii) si a sunat cam asa:

  • de la varsta de 4 luni A. a fost expusa programului de citit Little Reader (bazat pe metodologia Doman – despre care sper sa reusesc sa scriu, la un moment dat!). Noi am urmat guideline-urile programului, folosind-ul de 2 ori pe zi.
  • in acelasi timp am citit carti pentru bebelusi, aratandu-i cuvintele corespunzatoare imaginilor
  • putin mai devreme de implinirea primului an, A. a inceput sa spuna primele cuvinte, comunicand clar si facandu-se inteleasa
  • continuand cu expunerea la carti pentru copii (pe care deja le cerea/aducea) , in jurul varstei de 17-18 luni am observat ca incepe sa recunoasca cuvinte propriu-zise in carti
  • aproape de implinirea varstei de 2 ani, am incetat sa mai folosim Little Reader (cred ca mai aveam cam 30 de lectii pana il terminam) pentru ca mi se parea ca nu e la fel de interesata insa am continuat cu citirea zilnica
  • imediat dupa implinirea varstei de 2 ani am observat clar un ‘growth spurt’ (crestere spontana) in ce priveste comunicarea; A. incepuse sa vorbeasca in propozitii propriu-zise si sa comunice intr-un mod clar tot ceea ce vroia/avea nevoie
  • in aceeasi perioada am inceput o serie de exercitii (le gasiti aici , aici si aici al caror scop era familiarizarea cu cuvintele folosite des)
  • in jurul varstei de 30 de luni A. a inceput sa citeasca activ, aratand o intelegere clara a cuvintelor

Mai jos gasiti o ‘evolutie’ propriu-zisa surprinsa in videoclipuri :

2a7l – aici

3a1l – aici

3a2l – aici

3a4l – aici

3a5l – aici

 

Peste cateva luni A. va implini 4 ani si in ultimul timp observ ca a inceput sa citeasca indepedent. Inca ii place sa i se citeasca ….si citim impreuna…insa are momente tot mai dese cand refuza sa ne lase sa ii citim….si rolurile se schimba,

O zi frumoasa sa aveti alaturi de cei dragi!

 

 

 

 

 

Advertisements

3 thoughts on “Cum am invatat sa citim in Engleza

  1. Pingback: Cum inveti un bebelus sa citeasca | Caiet pentru şcoala de...acasă

  2. livia

    Am ramas profund impresionata de fetita. Ce minunat a fost creat creierul uman! Va intreb acum ceva destul de neclar pentru mine. Am 4 copii de 1 an si jum, 3 ani, 5 ani si 6 ani si jum. Cu ultimii doi ne straduim sa invatam sa citim – in romana deocamdata, deoarece engleza mea nu e asa de buna- si simt o mare presiune si un efort destul de mare. Am gasit multe jocuri interesante pe site ul dvs dar nu imi dau seama cum ar reusi o mama cu mai multi copii sa faca educatia pe nivele…sau metoda aceasta de citit? Pentru unii e cam tarziu, pentru altii poate mai putin si nu imi dau seama daca sa incerc sau mai rau ii fac celei mai mari?
    Daca pana acum educatia a fost urmata cam in stilul clasic si apoi am inceput si eu sa citesc cate ceva diferit de ce stiam cum sa le introduc fara sa sochez sau sa am un esec si mai mare decat deja exista in problema cititului?
    Multumesc pentru toate ideile minunate de aici si sanatate!
    Livia

    Reply
    1. oanarobu2 Post author

      Buna Livia si felicitari pentru o familie asa frumoasa! Referitor la intrebarea ta….noi am folosit pentru citire in principal metoda Doman (metoda flashcard-urilor) si pe parcurs am adaugat alte activitati axate pe sunete. Metoda Doman se foloseste in special pentru copiii pana la 3/4 ani….insa daca tu crezi ca nu ar functiona pentru copiii tai, eu ti-as recomanda si metoda de citire Montessori …care poate fi la fel de efectiva si cu aceleasi rezultate (vei gasi materiale pe nivele pe blogul Cameliei – http://www.micatelierdecreatie.ro/p/montessori.html ). Referitor la dilema ta in privinta educarii copiilor in acelasi timp…cred ca aceasta este dilema fiecarei mame :)…cum sa aloce timp in mod egal pentru toti copiii, cu aceleasi rezultate. Eu nu detin solutia salvatoare…insa ce te sfatuiesc e sa nu fii prea aspra cu tine. Eu as planui activitati separate (sau comune) pentru cei doi copii….activitati de maxim 5-10 minute, in functie de interesul lor…si as insista pe informatia respectiva intr-un cadru informal (de exemplu daca i-ai aratat litera A de la albina, lipesti un autocolant pe magnet pe frigider si de fiecare data cand ai ocazia pe parcursul zilei va aduceti aminte ca A mai vine si de la aligator…si de la ata ….si de la cate si mai cate). Dupa ce si-au asumat mai multe sunete…o simpla iesire in parc o poti transforma intr-o veritabila lectie (fie identificati pe rand diferite obiecte care incep cu anumite sunete…sau jucati un joc de mija….gen ….in copac vad ceva care incepe cu litera f (frunza). Eu iti inteleg nesiguranta…insa sa stii ca e specifica doar adultilor….pentru ca cei mici prind informatiile cu viteza luminii….si odata ce incep sa le puna cap la cap…si sa faca asocieri….incep intrebarile:). La sfarsitul zilei, indiferent de cat de putin timp ti se pare ca ai petrecut cu ei asupra oricarui aspect (fie citire, abilitati motrice, etc)….realitatea e ca acel putin e mai mult decat deloc….si zi dupa zi, vei avea parte de momente cand cei mici te vor surprinde cu felul cum invata…si isi asuma informatia.Cu drag, Oana.

      Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s