Ghidul parintelui/profesorului roman in Anglia (1)

(Profesor roman in Anglia)

Deseori primesc intrebari (si uneori email-uri) de la prieteni/fosti colegi/necunoscuti privitoare la sistemul de educatie din Anglia/documente necesare pentru a aplica/etc. ….asa ca m-am gandit ca niste articole informative vor fi de folos…cuiva..la un moment dat (probabil!?).

Informatiile pe care le veti gasi in aceste articole vor fi uneori pur obiective, referitoare la procesul de aplicare/ diferite scoli/ tehnici de interviu/ etc….insa de asemenea vor contine detalii subiective care reflecta parerea mea unica…privitoare la anumite aspecte ale educatiei in Anglia (pentru ca aici locuim momentan) . Pentru ca toti suntem diferiti…..si parerile vor fi probabil la fel de diferite….insa scopul acestor articole este unul informativ (si nu acela sa creeze controverse, sau sa raneasca sentimentele parintilor/cadrelor didactice!). Deseori voi compara sistemul britanic cu cel romanesc ….asa cum il cunosc si cum l-am experimentat eu ca eleva si studenta cu multi ani in urma; sunt constienta ca lucrurile s-au schimbat mult, insa momentan nu locuim in tara, iar cunostintele mele referitoare la ultimele reforme in invatamant sunt limitate (insa puteti face singuri comparatiile!).

Primul articol din aceasta serie va aborda aplicatia pentru statutul de profesor calificat in Anglia si cateva informatii utile referitoare la munca propriu-zisa . Aceasta este perioada ideala pentru a aplica si perioada in care institutiile de invatamant intervieveaza si recruteaza candidati pentru anul academic  ce va incepe in Septembrie asa ca in cazul in care va ganditi sa lucrati in invatamant in aceasta tara…mult succes!

Asadar….

In cazul in care doresti sa lucrezi ca si teaching assistant/asistent , job-ul propriu-zis presupune asistarea/ajutarea in permanenta a unui profesor calificat intr-o clasa primara/gimnaziala/de liceu. Cele mai multe scoli mentioneaza in descrierea unui astfel de job ca liceul este de ajuns ca si calificare (deci nu trebuie sa termini vreo facultate), insa dragostea pentru copii este un element important care va trebui demonstrat in cadrul interviului. Gasesc pozitia in sine foarte plictisitoare si deloc dinamica pentru ca atributiile sunt relativ limitate si banale (eg imparti hartii, strangi creioane,  explici un exercitiu/notiune timp de cateva minute unui elev care a ramas in urma, in timp ce profesorul isi continua ora); cred insa ca un astfel de job este foarte potrivit pentru un profesor nou calificat care poate inca nu simte ca are experienta sau increderea necesara pentru a preda unei clase. Programul de lucru este acelasi ca al unui profesor, insa salariile celor doi nu au aproape nimic in comun.

Ca si regula generala, in cazul in care doresti sa lucrezi ca si invatator/oare sau profesor/oara trebuie sa fi terminat cel putin o facultate in domeniu (un master nu strica nicicum) si sa ai studii pedagogice care atesta ca esti apt sa lucrezi si sa predai elevilor intr-un mediu academic. Programul studiat in tara in regim de 3-4 ani si diplomele corespunzatoare sunt valide si acceptate ca atare in Anglia, precum si diploma/ele psiho-pedagogice. Pentru ca nimic nu e batut in cuie, uneori (ma gandesc la circumstante deosebite) o scoala poate accepta un profesor in curs de formare (eg. ai terminat facultatea si inca studiezi pentru partea pedagogica a meseriei de profesor).

Pe vremea cand eram eu studenta, modulele psiho-pedagogice se studiau in paralel cu programul de facultate (regim de 3 ani), in ideea obtinerii diplomei corespunzatoare cam in aceeasi perioada cu graduarea propriu-zisa a programului de invatamant superior, sau ca si program separat (de 1 an) pentru cei care nu doreau sa isi aglomereze programul, dupa terminarea facultatii. In Anglia, programul/cursul de psiho-pedagogie se numeste PGCE (Postgraduate Certificate of Education) si are valoarea si nivelul unui master. Studentii pot aplica in regim full time (1 an) sau part-time (2 ani) DOAR dupa ce au terminat facultatea. Studentul trebuie sa decida inainte de inceperea programului carui grup de varsta doreste sa impartaseasca cunostintele si sa aplice corespunzator in cadrum universitatii alese. Dupa terminarea studiilor pedagogice si promovarea programului/masterului noului profesor i se poate oferi (uneori) posibilitatea sa isi schimbe grupa de varsta, insa in experienta mea, aceste ocazii sunt limitate si depind foarte multe de circumstantele si nevoile scolii respective.

Odata ce a promovat programul de PGCE in Anglia, studentul primeste automat (pe baza unei aplicatii simple) QTS-ul (Qualified Teacher Status) care atesta cunostintele lui ca si profesor calificat si ii da posibilitatea sa aplice pentru job-uri in scoli de stat (care angajeaza doar profesori calificati/ cu QTS). Pentru un roman venit in Anglia procesul este asemanator, insa nu are intotdeauna acelasi rezultat (cunosc persoane care din diferite motive, nu au primit statutul de profesor calificat, desi erau calificati!). In cazul in care nu ai QTS-ul (sau esti in procesul de obtinere) te poti inscrie cu diferite agentii de predat (supply agencies) care trimit frecvent scolilor profesori pentru a acoperi orele profesorilor de drept care din diferite motive nu au ajuns in acea zi la scoala.

Pentru a obtine statutul de profesor calificat se trimite o aplicatie (pe care o puteti gasi aici) catre un corp instutional numit Teaching Agency (fostul GTC – General Teaching Council). Inainte de 2012/2013 procesul in sine consta in aplicatia trimisa…si ideal, acceptata si trimisa inapoi cu certificatul corespunzator (dupa care puteai aplica pentru job-ul dorit in scoala aleasa de tine). Lucrurile sunt diferite in momentul de fata, in sensul ca au modificat procesul de aplicare pentru statutul de profesor. Mai multe poti citi aici insa in afara de aplicatia propriu-zisa, trebuie sa demonstrezi intr-un context academic/sala de clasa calitatile didactice; in afara de aceasta testare la fata locului, trebuie sa sustii un ‘professional skills test’. Scopul acestui test (grupat in numeracy/abilitati matematice si literacy/ ) este (banuiesc) acela de a arata nivelul tau general ca si individ in ce priveste matematica si nivelul limbii. Mai multe despre aceste teste, taxele corespunzatoare care trebuiesc achitate si exemple de subiecte poti citi aici .

Obtinerea QTS-ului nu garanteaza un loc de munca, insa de multe ori scolile de stat (si uneori nu doar cele de stat) mentioneaza in descrierea job-ului QTS-ul ca si conditie obligatorie pentru pozitia de profesor.

Presupunand ca ai aplicat si ai obtinut statutul de profesor calificat, urmatorul pas este aplicarea propriu-zisa pentru job-uri in domeniul in care esti specializat/a si in zona in care doresti sa lucrezi. Cateva website-uri specializate (care prezinta locuri vacante autentice si care sunt in colaborare cu scolile respective) sunt www.tes.co.uk , www.jobs.ac.uk (se axeaza mult asupra angajatorilor din invatamantul superior), www.tefl.com (pentru cei care doresc sa predea Engleza ca si limba straina) sau www.gumtree.com (website de recrutare – si nu numai- relativ general si nu foarte specializat, dar util din multe puncte de vedere).

Forma de aplicare este in general in format media (pe email), scriind angajatorului un cover letter/scrisoare de intentie (in care specifici de ce TU esti profesorul potrivit pentru colectivul lor si experienta ta) sau completand o aplicatie si atasand CV-ul. In general, scolile verifica referintele (de obicei cer 2-3) chiar daca asta inseamna ca vor suna in Romania si vor incerca sa il gaseasca pe X-ulescu; sfatul meu este sa te asiguri ca persoanele care te recomanda vor face lucrul acesta intr-un mod impecabil (o referinta foarte buna conteaza foarte mult) si pot face lucrul acesta atat in scris, cat si la telefon (nivelul lor de limba nu trebuie sa fie neaparat avansat, dar ar trebui sa poata confirma detaliile din referinta scrisa).

Desi probabil exista coruptie si in Anglia (pentru ca traim pe Pamant si nu pe Marte) eu am avut o experienta buna in sensul ca procesul de recrutare (de fiecare data) a fost transparent. Un loc de munca autentic la o institutie care isi ia angajatii in serios este scos la concurs pe un website specializat (sau pe website-ul institutiei) si intotdeauna (dar intotdeauna!) va avea atasat descrierea job-ului/pozitiei respective precum si salariul general (eg. intre x si y, pentru a lasa loc de negocieri); salariul este facut public si desi trebuie sa se inscrie in normele nationale, corespunde bugetului institutiei, ceea ce inseamna ca uneori poti fi platit mai mult decat prevede Ministerul Educatiei , insa niciodata mai putin (pentru ca nu e legal!). Poti citi mai multe despre plata lunara pentru cadrele calificate (sau in curs de calificare) precum si despre cei care de-a lungul timpului isi asuma si alte responsabilitati (eg. diriginte de clasa, sef de catedra, etc. ) aici .

De asemenea te poti inscrie cu diferite agentii de recrutare in speranta ca vor selecta ei job-uri potrivite pentru experienta ta ….insa fii precaut atunci cand cineva iti cere o anumita suma de bani pentru a te ajuta sa cauti un loc de munca! Agentiile primesc diferite comisioane (in functie de contract, perioada angajarii si salariul potentialului angajat) de la institutiile de invatamant si niciodata de la viitorii angajati! Pentru tine ca si aplicant, procesul ar trebui sa fie GRATUIT !

Si cam atat…

In cazul in care cunosti pe cineva care doreste sa lucreze ca si profesor/oara in aceasta tara, distribuie-i sau fa-i cunoscut acest articol.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s