Treptele de dezvoltare ca ghid!

ID-10061472

Stiu ca diferite tari au diferite trepte de dezvoltare (milestones) dupa care testeaza copiii….si mai stiu ca aceste trepte de dezvoltare sunt diferite (mai mult sau mai putin) in functie de sistemul de educatie predominant in tara respectiva.

Aceste trepte servesc ca ghid parintilor/psihologilor pentru a testa abilitatea celor mici de a intelege anumite lucruri, de a le pune cap la cap (logica) si de a le procesa corespunzator. Tocmai din cauza faptului ca sunt tratate ca si ghid…de multe ori copiii trec cu mult pragul unei anumite varste (dupa care mai tarziu stagneaza)….pe cand altii sunt ‘mai inceti’ iar comportamentul si intelegerea lor referitoare la lucrurile care ii inconjoara nu corespunde neaparat treptei propriu-zise….dar recupereaza pe parcurs.

Pe mine nu ma intereseaza ca fiicele mele sa bifeze toate (sau aproape toate) punctele de pe fisele specifice varstei lor…insa ma intereseaza informatia in sine pentru a sti in ‘ce directie ar trebui sa ma indrept’ si cum le pot ajuta sa poata ‘ajunge’ la abilitatile respective.

Intamplator (o intamplare fericita din punctul meu de vedere!) am citit o carte (Testing for kindergarted de Karen Quinn) in care autoarea prezinta diferite strategii (pe cateva din ele le-am incercat pe A. si pot confirma ca functioneaza) in educarea prin joaca a copiilor, urmarind abilitati specifice (specifice pentru ca ea vorbeste de testarea propriu-zisa in cadrul sistemului American). Autoarea a fost numita ‘expert in domeniul testelor de admitere’ in cazul celor mici…si este o cunoscatoare autentica a tot ceea ce inseamna abilitatile micutilor si felul cum pot fi atinse intr-un mod specific.

Lista de mai jos este preluata/tradusa din cartea ei (si documentata corespunzator de catre autoare).

Asadar, pana la varsta de 3 ani, copilul ar trebui sa reuseasca sa faca urmatoarele lucruri :

Referitor la limbaj/vocabular :

– sa aiba abilitatea sa pronunte cel putin 300 de cuvinte si sa inteleaga aproximativ 2000

– sa vorbeasca intr-un mod in care sa poata fi inteles (similar unui adult); sa aiba coerenta

– sa vorbeasca in propozitii de 3-5 cuvinte

– sa reuseasca sa povesteasca intamplari (ceea ce i s-a intamplat intr-un anumit punct al zilei) , lasand la o parte detaliile

– sa cunoasca (si sa poata invata cu usurinta) cantecele si poezii cu un tipar repetitiv

– sa poata urma instructiuni in 2 pasi (eg. du-te in bucatarie si adu scaunul)

– sa numeasca si sa descrie obiecte simple si imagini

– sa descrie experiente simple si evenimente

– sa descrie functii simple ale obiectelor (eg. cu furculita mancam; in sticla tinem apa, lapte, etc. )

Referitor la cunostinte/intelegere:

– sa numere pana la 10 si sa cunoasca ABC-ul (in orice forma – cantat, in ordine sau nu)

– sa isi recunoasca numele scris pe hartie

– sa recunoasca aleatoriu cifre si litere

– sa cunoasca cateva culori

– sa isi stie numele si adresa

– sa reuseasca sa povesteasca in termeni simpli ce s-a intamplat ieri

– sa povesteasca intr-un mod simplist povestile cu care este foarte familiar

– sa memoreze textul cartilor care i se citesc des

– sa reproduca o secventa de 3 obiecte din memorie

– sa inteleaga conceptul de ‘gluma’ si sa se amuze de idei comice (eg. vaca zboara)

Referitor la abilitati matematice:

– sa numere 3 obiecte, desemnand cate un numar fiecarui obiect

– sa clasifice si sa sorteze obiectele dupa o anumita trasatura (eg. culoare, dimensiune, forma)

– sa poata ordona obiectele in functie de marime

– sa recunoasca tipare in viata de zi cu zi

– sa recunoasca similaritati si diferente ale obiectelor

– sa inceapa sa inteleaga secventele temporare ( eg. te scoli, pleci la gradiniti, vii acasa, mananci) si tiparele legate de mediu ( eg. noaptea vine dupa zi)

Referitor la abilitatile vizual-spatiale:

– sa reuseasca sa faca un puzzle simplu

– sa isi schimbe tiparul de scris de la mazgaleala la scris simplu (eg. liniute)

– sa inceapa sa deseneze obiecte specifice (eg. o casa sau o persoana)

– sa recunoasca unele forme simple

– sa reuseasca sa copie un design tridimensional cu obiecte (eg. folosind margele, cuburi, etc. )

– sa inteleaga concepte ca ‘mai mult/mai putin’ , ‘mai mare/mai mic’

– sa inteleaga concepte relationale (eg. deasupra, in fata, in spate)

– sa inteleaga sensuri opuse (eg. inauntru – afara, cald – rece)

– sa inteleaga concepte temporare (eg. acum, curand si mai tarziu)

Referitor la abilitatile cognitive:

– sa reuseasca sa intrebe si sa raspunda simplu la intrebari (eg. cine/ce/unde?)

– sa se joace ‘de-a ….mama/tata/doctorul/etc.

– sa traga concluzii logice

Referitor la abilitatile motorii fine:

– sa tina pixul/creionul cu degetele (corect sau incorect) si nu cu pumnul

– sa se poata juca cu plastelina

– sa reuseasca sa picteze cu ajutorul unei pensule sau cu degetele

– sa reuseasca sa copie/reproduca forme simple (eg. un cerc/0 cruce/etc.)

– sa taie tipare simple cu foarfeca

– sa reuseasca sa puna blocuri/cuburi intr-un turn inalt (de pana la 9 obiecte)

– sa incerce sa scrie independent literele (chiar daca nu ii reuseste!)

A.-ei ii stau in fata luni bune de joaca si cantec pana va implini 3 ani :)…insa cred ca se descurca relativ bine si bifeaza puncte din toate categoriile de dezvoltare. Ca si ‘to make a note’ pentru mine ca mama, in afara de activitatile de zi cu zi cred ca ar trebui sa insist mai mult asupra termenilor temporari (nu cred ca intelege legatura dintre zi si noapte iar dupa somnul de amiaza imi spune mereu ‘good morning’ :):) ), jocuri de memorie (ma tot gandesc la ele, dar din pacate suntem doar la stadiul acesta! ) ; de asemenea trebuie sa ne facem timp sa facem si mai multa dezordine prin casa si sa incercam sa taiem cat mai multe hartiute.

Mamicile copiilor cu varste pana la 3 ani (sau cele care au documentat progresul copiilor care au crescut)…cum se descurcau piticii vostri …si cum i-ati ajutat sa progreseze pe treapta categoriilor mentionate mai sus?

O zi frumoasa va doresc!

Advertisements

6 thoughts on “Treptele de dezvoltare ca ghid!

  1. Raluca

    Da, Oana, dar astea sunt pentru kindergarden, care incepe mai tarziu in State (am impresia ca pe la 4-5 ani), nu la trei. Un copil tipic, mediu de la noi nu stiu daca isi va sti adresa la 3 ani. Toate sunt relative, oricum, dar lista e pentru 5, nu pentru 3 ani.

    Reply
    1. oanarobu2 Post author

      Si eu cred ca e o lista ‘exigenta’ Raluca…insa lista corespunde copiilor de 3 ani (am verificat din nou extractul dupa ce am citit comentariul tau). Cred ca ei incep putin mai devreme joaca de-a invatatul…cu mai mult sau mai putin succes (cred ca depinde de la copil la copil)…si sunt de acord cu tine…ca un copil tipic de 3 ani, cel mai probabil nu va sti adresa. In carte mai prezinta teste ‘sample’ de evaluare pentru copii de 4-5 ani…si din nou le gasesc ‘exigente’ si relativ dificile pentru un copil ….insa prezinta si strategiile (care ce e drept, nu sunt greu de urmat) pentru a ajuta copilul sa ajunga la pragul respectiv de dezvoltare.

      Reply
      1. Raluca

        Literele la 3 ani? Stiu ca unii copii pot lucrul acesta, dar nu toti! Nu vreau sa te contrazic pe tine, fetita ta e super isteata, nu imi vine sa cred ce avansata este pentru varsta ei, dar nu toti sunt asa, si chiar daca incepi sa ii inveti de mici, nu toti sunt atrasi de cifre si de litere la 3 ani. Inainte de 4 ani copilul meu stia pozitia tuturor organelor din corp, cu functie si denumire, inclusiv esofagul! Dar nu era deloc atras de alfabet si numarat…cred sincer ca asa o lista pune multa presiune pe copii si parinti (fara nici un repros la adresa ta, stiu ca e o lista tradusa, doar ca principiu). Iar eu sunt cea mai mare avocata a educatiei timpurii si a potentialului fantastic al copiilor mici. Nu vreau sa te contrazic sau sa creez controverse pe blogul tau, imi spun parerea de mama si de profa chiar pasionata de early learning…nu stiu daca 10% dintre copii ating acest nivel la 3 ani.

      2. oanarobu2 Post author

        Raluca apreciez mult comentariul tau…si nici pomeneala de controverse :)…eu tot ca ghid folosesc lista…si o gasesc exigenta. Cat despre interese diferite….stiu ca nu toti copiii sunt interesati de cifre, litere…sau parti ale corpului ca in cazul baietelului tau (ai un mic doctor acasa 🙂 )…Cred ca lista pune presiune asupra parintelui (sau copilului) doar daca parintele accepta lucrul acesta…sau se lasa influentat. Eu cred ca toti copiii sunt diferiti (intr-un mod minunat)…au nevoi diferite…si nu pot fi etichetati nicicum dupa liste ca cea atasata (insa eu am gasit-o utila ca si ghid…si cartea am gasit-o si mai utila pentru ca nu e teoretica…ci reprezinta ‘calatoria unei mame alaturi de copii ei’ pe drumul dezvoltarii….prezentand strategii la care eu nu m-as fi gandit nicicum….care chiar functioneaza! :)…

  2. Dani Rebecca Joy

    Multumesc frumos pentru lista, mi se pare foarte interesanta si utila de folosit ca ghid. M. are 2 ani si 2 luni si sincer din toata lista nu face 1-2 chestiuni din fiecare categorie, in rest le-am bifat pe toate, unele chiar de la o varsta mai mica… Nu e vorba de tintit sau de urmat obsesiv aceste sugestii de abilitati, dar cum ai putea ramane indiferent cand la un an si jumate copilul iti recunoaste cifre si litere si le striga entuziasmat prin magazine sau pe unde le mai descopera! Te apuci si ii pui material de joaca la indemana, si cosuri de carti cartonate si vezi cum totul vine de la sine. Zilele trecute si-a scobit felia de paine in forma de F si mi l-a aratat, mami uite F, iar dupa cateva minute de joaca cu acel F, l-a acoperit cu palma in partea de jos si imi zice mai uite C, ca sa vina imediat si concluzia, mami C are coada :)))))) Consider ca trebuie urmat copilul si pasiunile lui. Si totul facut in forma de joaca …si de topaiala daca se poate. 🙂 Am prins avant dupa ce am descoperic cum va jucati voi, sa ii fac cunostinta cu numerele de la 11 in sus, ca pe primele 10 le stie si in romana si in engleza. Multumesc si pentru recomandarea de carte, am sa incerc sa fac rost de ea. O seara buna si spor la joaca.

    Reply
    1. oanarobu2 Post author

      …..ma bucur ca o gasesti utila Rebecca…cat despre carte, o recomand cu caldura!…M. al tau are aceeasi varsta cu A. :)…asa ca ii inteleg perfect entuziasmul cand vine vorba de UN ANUMIT LUCRU (fie litere, cifre, animale, etc. )…sa aveti spor la joaca si voi!

      Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s